Sigar & Api

Friday 4 May 2012

Pokes!

Ini kali pertama untuk aku bercinta, lewat yang namanya alam maya. Selama ini medium yang digunakan hanya telefon genggam. Dan pernah sekali telefon awam - itu pun untuk ketahui dan sampaikan berita gembira (atau buruk pada pihak lagi satu). Tak pernahnya aku gunakan medium ini.

Langsung.

Padahal kali terakhir aku di dalam mod ini, adalah ketika Myspace mula hilang tahta, kerana Facebook sedang lancarkan kudeta. Dan ketika inilah, aku jadi saksi, kawan-kawan betul-betul mabok kepayang di laman sosial itu, sampai bikin geli orang sekeliling.

Sejujurnya, kerana hal itu, aku tak yakin kalau aku mahu gunakan laman sosial sebagai alat untuk 'berkomunikasi' dengan pihak yang lagi satu. Takut aku jadi apa yang aku tak suka. Mujur jugalah ketika itu, pihak lagi satu pun tidak berapa gemar dengan yang namanya alam maya ini. Well, sama ada dia serik dengan ex-nya atau dia cuba lari dari memori dengan ex-nya, atau kedua-duanya. Aku malas nak ambil kisah. Itu sudah jadi, dan elok dibiarkan berkubur saja.

;-)

Tapi sekarang, inilah alatnya untuk aku bercinta. Syukur sekarang ini Facebook boleh saja bikin ruang sembang privasi. Tinggal tag nama orang tersebut, dan walah, ini ruang kamu berdua yang punya! Dan tentu, kita berdua gunakannya seoptimum mungkin. 

Tapi, yang lebih menambahkan elemen unsangkarable adalah, aku yang pertama kali mulakan hal ini. Padahal aku bukannya into sangat dengan Facebook segala jadah ni. Aku tak akan sengsara kalau aku tak ada akaun Facebook, atau internet. Aku tak kecanduan pun. Langsung. 

Tapi hari itu, kerana line telefon genggam tidak molek, dan ada rasa tidak sedap menjalar pada hati sebab tidak dapat berkomunikasi dengan kamu, maka aku bikinlah perkara unsangkarable itu. Naikkan status untuk bikin ruang sembang privasi kita berdua. Ah, itu pun sebenarnya atas dasar cuba-cuba sebenarnya. Terselit juga rasa risau, kalau-kalau orang lain ada akses untuk status tersebut. Mujur tiada.

Hanya kamu, dan kamu seorang. ;-)

Dan sampai sekarang, aku sibuk bersembang dengan kamu, kalau-kalau kita berdua online bersama. Bagus juga. Boleh perli-perli, kutuk-kutuk, dan 'geli-geli' tanpa dibataskan jumlah patah perkataan dan sisa kredit. 

Labels: